søndag 23. desember 2012

God jul!


Det er lillejulaften og jeg er tilbake hos vertsfamilien min i Guayaquil.
Selv om det er lite som minner om norsk jul så går juleforberedelser her også sin vante gang. Vi har et juletre og masse blinkende lys rundt om kring, det handles og pakkes julegaver og det ligger en kalkun til tinings i vasken. Men det er minst 30 veldig varme grader og det er mangosesong! Alt i alt er julestemninga totalt fraværende for min del, noe som er helt greit, slik at jeg ikke får for mye hjemlengsel. I og med at vi er seks timer bak dere er det vel akkurat i skrivende stund at nissen sniker seg rundt i Apanes og henger julestrømper til alle som har vært snille. Tror ikke nissen kommer hit. Men det er greit. Jeg har selskap på rommet uansett.

I kveld på lillejulaften som alle andre kvelder kommer det nemlig springende en gekko på veggen min. Når den kommer til hjørnet ved vinduet lager den et hyl. Så forsvinner den en stund for siden å dukke opp et helt annet sted. Den er søt, men rask. Jeg rekker aldri å ta bilde av den før den forsvinner. Har ikke gitt opp, så det er mulig han dukker opp her på bloggen etterhvert.

Foreløpig legger jeg ved bilder av følgende ting:

•rare og eller store frukter + min favoritt, maracuja, en digg pasjonfrukt.

•en ny jazzkonsert (Javier helt til høyre)

•pappmasje-fyrverkeridukker som er til salgs gatelangs. Legger ved ganske mange bilder av det, det var innmari imponerende faktisk. Folk hvalfarter til denne gata. Hvis man ikke skal kjøpe en pappmasje-fyrverkeridukke (som man kan fylle med krutt(?) og fyre på på nyttårsaften) kan man bare kjøpe litt popcorn og kikke rundt.

•bilder fra en himlafin fjelltur i forrige uke. Sammen med en crazy canadier og en hyggelig svenske gikk turen til Laguna de Cuicocha, en innsjø med to øyer som ligger i et vulkankrater. Vi gikk rundt hele den gamle vulkanen, det var varmt og litt tungt på grunn av høyden, men fantastisk flott!

•huspuddeln

•hagen

Håper jula di blir akkurat slik du ønsker at den skal bli!

Feliz navidad!





































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar