søndag 20. januar 2013

De siste sprellene

Etter noen fine dager med venner og familie i Guayaquil venter Cuba og Gotland før jeg igjen er klar for action på Kautokeino tannklinikk.

Siden sist har ting ikke gått helt som jeg hadde planlagt.
Planen var å jobbe to uker frivillig i jungelen. Det viste seg at det frivillige arbeidet ikke var for fattige barn og revitalisering av regnskog slik jeg trodde. Men heller for vegetariismen og Hare Krishna. Ikke et vondt ord hverken om Krishna eller grønnsaker, men jeg synes det var utrivelig. Ikke drev de med yoga heller. Jeg pakket min sekk og dro. Til kysten og et yogastudio. Der ble det masse yoga, litt kickboksing(!), jeg har lest masse, drukket øl, truffet hyggelige folk og fått bikini-skille. Hva mer kan man ønske seg?!

Før jeg dro fra jungelen dro jeg på en annen gård, der plukket og spiste jeg kakao rett fra treet.

Og så lagde vi kakao, her varmer jeg kakaobønnene, før de ble kverna og blanda ned melk, det ble godt!

Jeg rakk også å bli angrepet av denne frekke, men søte apekatta,

....den har en apebaby på ryggen.

På playan møtte jeg en krabbe

Og en hund i solnedgang

I dag hadde min fantastiske vertsmamma stelt i stand en stor middag og til dessert en syyykt god pasjonfruktkake.

Det er vemodig å reise fra de. Jeg forsøker  å late litt som om jeg ikke skal reise, egentlig. Det er ikke mange timer til flyet skal gå, men jeg har ikke startet å pakke engang. Det hjelper litt å late som. Og så hjelper det å vite at det ikke trenger å gå tolv år til neste besøk. Det hjelper forresten også masse å se alle bildene på facebook av sola som har kommet tilbake til Kautokeino. Juhu! Det skal bli så digg å gå på ski!

Men nå først er det altså internettløse Cuba som venter. Sist reiste jeg og Eirik sør- og vestover, denne gangen tenker jeg å reise mot øst og gå i Che's fotspor. Muligens kommer det en oppsummering fra flyplassen i Moskva om snaue to uker.

Hasta la victoria siempre!

Peace and love!

onsdag 2. januar 2013

Godt nyttår!

Jul- og nyttårsfeiring sammen med familien Cueva har vært topp!
Men tida går fort. Og nå er jeg klar for jungelen. Etter planen skulle jeg allerede vært blandt krokodiller og aper, men idag var bussene fulle, dermed blir den 10 timer lange bussturen ikke før i morgen.

Nyttår ble feiret på stranda, to timer fra Guayaquil. På selve nyttårsaften ble de tidligere omtalte pappmasjedukkene fylt med kuler og krutt, lagt i en haug på stranda og brent opp. For å si det som ho mamma ville sagt det, det va et voldsomt spetakkel!

Den der groenne Sid (fra istid) som ligg litt paa skakke der er vaart bidrag.

Ellers var det kalkun og finstas.

Ellers har det i denne jula som juler flest gått mye i spising. Min favoritt er krabber:

På vei hjem fra stranda stoppet vi og kjøpte flere krabber

Og frukt

Siden det ikke ble reising fikk jeg tid til å lage ei eplekake

Og jus av graviola.

Det krevde en del utforsking på nettet for å finne det norske navnet, dette igjen førte til at jeg vet en hel del om graviola og dens medisinske egenskaper. Blant annet forskes det på graviolaplantens virkning mot kreft og i følge nettet er de foreløpige resultatene meget lovene. Spennende. Men godt ble det i allefall. Ser ut som litt grumsete melk og har syrlig smak.

Ellers så tok jeg meg en tur til sentrum i romjula. Her er utsikten over byen:

Siden sist har det blitt renere og penere i sentrum. Blant annet har de pusset opp en bydel og trappene dens, trappene foerer opp til utkiktspunktet hvor oversiktsbildet ble tatt.

Og her er bilder fra en av parkene i sentrum som er fulle av øgler.

Vet ikke om dere kan se hvor mange øgler det er i treet, men det var fullt! En liten gutt som sto ved siden av meg sa til mammaen sin at det så ut som et juletre som var pyntet med øgler. De er ikke farlige og ganske kule. Dessverre tisset en av øglene på meg der jeg sto. Det var en real dusj. Den lille gutten syntes det var ganske morsomt. Jeg syntes det var litt disgusting egentlig. Men men..heldigvis kom det en mann som solgte vann forbi. Det stinka ikke. Ikke som jeg merka hvertfall.

I morgen staar det jungel paa programmet!

Hasta la vista!

Feliz año nuevo!

søndag 23. desember 2012

God jul!

Det er lillejulaften og jeg er tilbake hos vertsfamilien min i Guayaquil.
Selv om det er lite som minner om norsk jul så går juleforberedelser her også sin vante gang. Vi har et juletre og masse blinkende lys rundt om kring, det handles og pakkes julegaver og det ligger en kalkun til tinings i vasken. Men det er minst 30 veldig varme grader og det er mangosesong! Alt i alt er julestemninga totalt fraværende for min del, noe som er helt greit, slik at jeg ikke får for mye hjemlengsel. I og med at vi er seks timer bak dere er det vel akkurat i skrivende stund at nissen sniker seg rundt i Apanes og henger julestrømper til alle som har vært snille. Tror ikke nissen kommer hit. Men det er greit. Jeg har selskap på rommet uansett.

I kveld på lillejulaften som alle andre kvelder kommer det nemlig springende en gekko på veggen min. Når den kommer til hjørnet ved vinduet lager den et hyl. Så forsvinner den en stund for siden å dukke opp et helt annet sted. Den er søt, men rask. Jeg rekker aldri å ta bilde av den før den forsvinner. Har ikke gitt opp, så det er mulig han dukker opp her på bloggen etterhvert.

Foreløpig legger jeg ved bilder av følgende ting:

•rare og eller store frukter + min favoritt, maracuja, en digg pasjonfrukt.

•en ny jazzkonsert (Javier helt til høyre)

•pappmasje-fyrverkeridukker som er til salgs gatelangs. Legger ved ganske mange bilder av det, det var innmari imponerende faktisk. Folk hvalfarter til denne gata. Hvis man ikke skal kjøpe en pappmasje-fyrverkeridukke (som man kan fylle med krutt(?) og fyre på på nyttårsaften) kan man bare kjøpe litt popcorn og kikke rundt.

•bilder fra en himlafin fjelltur i forrige uke. Sammen med en crazy canadier og en hyggelig svenske gikk turen til Laguna de Cuicocha, en innsjø med to øyer som ligger i et vulkankrater. Vi gikk rundt hele den gamle vulkanen, det var varmt og litt tungt på grunn av høyden, men fantastisk flott!

•huspuddeln

•hagen

Håper jula di blir akkurat slik du ønsker at den skal bli!